ALMÄNNA FÖRSÄLJNINGSVILLKOR
08.07.2021
ALMÄNNA FÖRSÄLJNINGSVILLKOR
1. COPAL Sp. z o.o. som leverantör förbehåller sig rätten att neka dig beställning om det kan av beställningsföremålet
på ett begrundat sätt följa att leverantörens upphovsrätt / licensrätt påverkas.
2. Leverantören är förpliktad att förbereda felfria varor i kvantitet och sortiment i enlighet med den beställning som
beställaren gjort, skickad per brev, fax eller e-post.
3. Leverantören har plikt att bekräfta beställningen i skriftform genom att skicka brev, e-post eller fax och att ange
leveransdatum, aktuella priser och finansiella villkoren som måste uppfyllas till leveransdatum. Leveransvillkoren och
betalningsvillkoren som leverantören har angivit i erbjudandet, gäller en månad.
4. Leverantören har plikt att leverera varor som är felfria i enlighet med beställningen. Har du beställt profiler i fulla
paketen kan profilernas antal i ett paket skilja sig lite i jämförelse med det antal av profiler som du har angivit.
5. Leverantören förbehåller sig rätten att leveranstiden kan vara två veckor från och med beställningsdatum för profiler
i standardlängd och tillbehör i fulla förpackningar. När det gäller mer komplexa produkter, som kräver bearbetning
eller icke-standardprodukter, kommer leveransperioden att avtalas separat.
6. Leverantören kommer att börja bearbeta sitt eget material eller beställa icke-standardmaterial för beställarens
behov efter att ha mottagit en förskottsbetalning från honom till det belopp som anges i erbjudandet.
7. Leveransen klassas som avslutat dagen då produkten har skickats eller är kvalificerad till överlämnandet.
8. Leverantören ansvarar inte för skada som uppstår under transport. Det är fraktförare som har ansvar för. Du som
beställer tjänsten är parten i klagomålsförfarandet med transportören.
9. Om leveransen utförs av en kurir som beställts av leverantören, har beställaren plikt att granska varorna, dvs. utföra
en kvantitativ och kvalitativ godkännande vid föraren. Skulle något sakna eller vara synligt skadat (förpackning), bör
beställaren skriva en skadeanmälan i närvaro av föraren.
10. Om leveransen utförs av beställarens transport är det beställare som har plikt att hämta beställda varor inom 5 dagar
från och med dagen då leverantören meddelade beställaren om att hans/hennes varor är redo för upphämtning
11. Leverantören har rätt att neka en beställning i fall av försenad betalning eller om beställaren inte har hämtat varor
som beställdes förra gången.
12. I fall av försenad betalning kommer leverantören att debitera lagstadgad ränta.
13. Leverantören kan behålla äganderätten till varorna tills beställaren betalar full betalning.
14. Beställaren förlorar rättigheterna enligt garantin för fysiska fel på varorna, om denne inte meddelar leverantören om
felet omedelbart efter felet upptäcks, men senast inom en månad från leveransen och före någon åtgärd på
produkten. Om reklamation accepteras, åtar sig leverantören att leverera varor som är felfria med ett värde som
inte överstiger värdet på de reklamerade varorna.
15. Beställaren är juridiskt och materiellt ansvarig för ett avsiktligt intrång i upphovsrätt (i designerns rättigheter) eller några
av leverantörens rättigheter. I fall av intrång i ovan nämnda rättigheter är den beställande parten skyldig att täcka
alla förluster som härrör från detta.
16. Skulle svårigheter som leder till prisförhöjning, förseningar eller omöjlighet att finansiera leveransen uppstå utanför
leverantörens kontroll, kan leverantören genom att han skriftligt meddela beställaren om svårigheterna, utan behov
av ersättning:
a. helt eller delvis inte leverera beställda varor,
b. leverera varor på ändrade villkor med ömsesidig överenskommelse.
17. För frågor som inte omfattas av dessa villkor gäller bestämmelserna i polsk civillag.
18. Eventuella tvister som kan uppstå under försäljningen kommer att lösas i godo av partena. Skulle det visa sig att
tvisterna inte kan lösas i godo, skall de lösas av den allmänna domstolen som har behörighet över leverantörens säte.